Dietetyk Warszawa StrefaZdrowia

Wakacyjny wyjazd to szansa na oderwanie się od szarej rzeczywistości

Wakacyjny wyjazd to szansa na oderwanie się od szarej rzeczywistości, relaks w atrakcyjnej scenerii i naładowanie akumulatorów na resztę roku. Niestety, nie z każdego urlopu wracamy bogatsi o same dobre wspomnienia. Problemy żołądkowe, pojawiające się na skutek spożycia zanieczyszczonej wody lub potraw przygotowanych w niesterylnych warunkach, rzucają cień na najciekawszą nawet podróż. Niestety, zachowanie ostrożności i przestrzeganie zasad higieny może nie wystarczyć, by uniknąć zatrucia pokarmowego. Zmiana klimatu i diety osłabia bowiem odporność turysty. Jak wzmocnić organizm i uniknąć biegunki, wymiotów oraz innych problemów zdrowotnych podczas wakacji?

Za zatrucia pokarmowe odpowiadają również gorsze warunki higieniczne, na przykład podczas podróżowania czy na kempingach. Brak lodówki to spore utrudnienie, dlatego należy uważać, żeby nie przechowywać szybko psujących się i otwartych już produktów w miejscach narażonych na ciepło i wilgoć.

Latem najpopularniejsze zakażenia to te pochodzące od bakterii gronkowca oraz salmonelli. Można zarazić się nimi poprzez spożycie produktów mlecznych, na przykład jogurtów, serków, mlecznych deserów, lodów oraz produktów zamrożonych i rozmrożonych ponownie. Zagrożeniem są również bakterie powodujące czerwonkę oraz shigella – takie zakażenia wymagają na ogół hospitalizacji.

Jak unikać zatruć pokarmowych?

Poniżej przygotowaliśmy praktyczne informacje na temat tego, jak należy unikać zatruć pokarmowych. Gdy planujesz w najbliższym czasie wyjazd na wakacje, sprawdź, jak powinno się unikać zagrożeń spowodowanych przez bakterie, wirusy i pasożyty.

• owoce i warzywa

Egzotyczne owoce i warzywa kuszą podczas wyjazdów do dalekich krajów. Są również podstawą każdej zdrowej diety. Zanim jednak przystąpisz do pałaszowania lokalnych specjałów, pamiętaj o tym, że za ich sprawą możesz narazić się na sensacje żołądkowe. Słodkie owoce stanowią idealne miejsce do bytowania bakterii, a ich rozmnażanie dodatkowo wspomaga środowisko wodne.

Spożywaj tylko świeże i dokładnie umyte owoce i warzywa, uważaj na soki owocowe i desery z surowymi owocami. Najlepiej myj owoce wodą butelkowaną lub przegotowaną, a następnie dokładnie obieraj. Pamiętaj też o tym, że najlepiej przechowywać je w lodówce. Warzywa gotowane są bezpieczniejsze od surowych.

W krajach egzotycznych zachowaj szczególną ostrożność. Dotyczy to takich obszarów jak Ameryka Łacińska, Afryka Północna, kraje południowoazjatyckie, Chiny oraz Indie.

• nie jedz rękoma

Chociaż w wielu regionach na świecie nie ma nic dziwnego w jedzeniu rękoma, czasami jest to nawet wskazane, to jednak pamiętaj o tym, że nie zawsze jest to zdrowy wybór. Pamiętaj też o tym, żeby uważać na uliczne przekąski, które zwykle je się bezpośrednio z rąk – są one także przekazywane przez sprzedawców bez żadnych zabezpieczeń, na przykład rękawiczek czy torebek jednorazowych.

Zawsze jedz czystymi rękoma lub sztućcami. Warto mieć przy sobie preparat antybakteryjny typu mydło bez wody, którym będzie można odkazić ręce. Również można wykorzystać wodę z butelki lub wodę przegotowaną.

Na zatrucia pokarmowe związane z brudnymi rękoma można narazić się w takich krajach jak Indie czy Tybet, w krajach arabskich, również w Azji Południowo-Wschodniej oraz w Afryce Środkowej.

• nie pij wody z kranu

Większość chorób związanych z układem pokarmowym, które pojawiają się w trakcie wakacji, jest związanych z wodą kranową. Nawet łyk wody, na przykład przy płukaniu zębów, może skutkować w sensacjach żołądkowych ze względu na odmienną florę bakteryjną wody lokalnej, głównie są to biegunki.

Istnieje kilka sposobów, aby zapobiegać tego rodzaju zakażeniom. Przed wyjazdem warto wzmocnić swoją naturalną odporność – w tym celu warto jeść często jogurty naturalne i kefiry, a także inne produkty spożywcze bogate w żywe kultury bakterii. Również można wykorzystać preparaty takie jak probiotyki, które wzmacniają florę bakteryjną jelit. Już na wakacjach warto pić tylko wodę butelkowaną, która jest fabrycznie zamknięta. Należy pamiętać o tym, żeby nie używać wody z kranu także do płukania zębów, mycia owoców i warzyw. Jeżeli nie jest to możliwe, należy zastosować tabletki do uzdatniania wody lub też przegotować ją.

Biegunek można nabawić się głownie w Azji oraz w Afryce, a także w niektórych krajach Europy południowej.

• sprawdzaj zamrożone potrawy

Zamrożone potrawy, z których przygotowuje się dania w restauracjach, stołówkach i innych punktach gastronomicznych, są również zagrożeniem dla zdrowia układu pokarmowego. Należy uważać szczególnie na zamrożone mięsa, ryby, owoce morza oraz jajka, ale również na warzywa i owoce. Wystarczy, że będą nieodpowiednio przechowywane, na przykład kilka godzin będą pozostawione w wyższej temperaturze lub będą rozmrożone, a następnie zamrożone, żeby zaczęły rozwijać się na nich bakterie.

Najlepiej decydować się na punkty gastronomiczne, które oferują dania ze świeżych produktów. Mrożonki przechowywać trzeba w odpowiednich warunkach. Gdy planuje się rozmrozić mrożonkę, najlepiej umieścić ją w lodówce, a nie w temperaturze pokojowej.

Problemy z mrożoną żywnością występują wszędzie, więc zawsze warto mieć się na baczności.